wtorek, 23 grudnia 2014

Skąd wzięły się paznokcie u dzidziusia?



Skąd wzięły się paznokcie u dzidziusia?

         Wszystkie mamy znają to niezapomniane uczucie, kiedy pierwszy raz trzymają swoje dziecko w ramionach. Ja nie mogłam się nadziwić jaka natura jest doskonała. Oglądałam moją małą córeczkę ze wszystkich stron. Liczyłam jej paluszki u stóp i u rąk i podziwiałam malusieńkie paznokietki.

         No właśnie, skąd się wzięły, jak powstały paznokcie?

Otóż przed jedenastym tygodniem ciąży, ludzi zarodek nie ma jeszcze ani śladu paznokci. Paluszki wyglądają tak samo od dołu jak i od góry. Dopiero później pojawia się na paluszku tzw. pole paznokciowe, które jest zgrubiałym nabłonkiem skóry. Skóra obrasta to miękkie pole tworząc wał paznokcia. Rogowacenie płytki zastępuje w piątym miesiącu życia płodowego. Szybko produkowane są komórki włókniste, w których odkładana jest kreatyna. No i mamy paznokietki.

Autor tekstu: Anna Hilarczyńska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz